طراحی سایت کتابخانه در شرایطی که همه ی جهان رو به آنلاین شدن می رود، یکی از نیازهای دنیای امروز است. کتابخانه ها کمک زیادی در راستای اعتلای فرهنگ کشور و افزایش دانش افراد می کنند و آنلاین شدن آن ها، کمک می کند که افراد با راحتی بیشتری به آن ها دسترسی داشته باشند. در واقع کار کردن با سایت های کتابخانه هم راحت تر است و فوایدی بی شمار برای افراد کتابخوان دارد. در این مقاله در خصوص طراحی سایت با محوریت کتابخانه و کتاب خوانی صحبت کرده ایم که امیدواریم برای شما مفید باشد. در این مقاله نیز تا پایان با ما همراه باشید تا به این نکات ارزنده دست پیدا کنید.

مزایای طراحی سایت کتابخانه

همانطور که در قسمت قبل نیز به آن اشاره شد کتابخانه یکی از مراکز فرهنگی است که روزانه افراد زیادی به آن مراجعه می‌کنند. استفاده این افراد از کتابخانه باعث رشد جامعه می‌گردد و بسیار با اهمیت است که بتوانند به بهترین شکل ممکن از کتابخانه استفاده کنند؛به همین دلیل است که امروزه طراحی سایت کتابخانه بسیار رونق گرفته است. در ادامه به برخی از مزایای طراحی سایت کتابخانه خواهیم پرداخت.

طراحی سایت کتابخانه

1. صرفه جویی در وقت و هزینه با سایت های کتابخوانی

تصور کنید در یک روز گرم تابستانی بخواهید به کتابخانه مراجعه کنید. قطعاً با مشکلات عدیده ای مواجه خواهید شد که یکی از این مشکلات طی کردن مسافت بین خانه و کتابخانه است. طراحی سایت کتابخانه به مخاطب شما این ارزش را ارائه می‌دهد که نه تنها نیازی به طی کردن این مسافت نداشته باشد بلکه وقت بسیار کمتری نیز برای رسیدن به کتاب مورد نظر خود صرف می‌کند. 

در دنیای پر مشغله امروز مسئله صرفه جویی در وقت بسیار اهمیت دارد؛ چرا که سبک زندگی مردم به شکلی است که نمی‌توانند زمان زیادی را صرف کتاب خواندن کنند، چه رسد به اینکه راه دشواری نیز برای دستیابی به آن کتاب پیش رو داشته باشند. در نتیجه شما با طراحی سایت کتابخانه در وقت و هزینه کاربران خود صرفه جویی خواهید کرد و این باعث می‌شود که کاربران بسیار زیادی به جای استفاده از فضای فیزیکی کتابخانه به شما مراجعه کنند.

2. از بین بردن محدودیت زمانی با سایت های کتابخوانی

شاید شما هم با افرادی مواجه شده باشید یا حتی یکی از این افراد باشید که تنها شب‌ها برای خواندن کتاب زمان و تمرکز کافی را دارند. بسیاری از کتابخانه‌های حضوری زمان مشخصی برای ارائه خدمات مشخص کرده اند؛ به همین دلیل کسانی که می‌خواهند از این کتابخانه‌ها استفاده کنند باید در همان زمان محدود به این مکان مراجعه کنند و از خدمات آن‌ها استفاده کنند. همانطور که در قسمت قبل نیز به این موضوع اشاره شد بسیاری از افراد به دلیل مشغله بسیار زیاد زمان محدودی دارند و نمی‌توانند به کتابخانه مراجعه کنند در نتیجه کافی است شما با طراحی سایت کتابخانه به آن‌ها کمک کنید که هر چه سریع‌تر و با کیفیت تر به خواسته‌های خود برسند تا تبدیل به کاربران وفادار شما شوند.

3. راحتی استفاده و بالا رفتن تعداد اعضا

حتی اگر به عنوان یک فرد عادی هم به کتابخانه مراجعه کرده باشید احتمالاً با این پدیده مواجه شده اید که در برخی اوقات کتابخانه به قدری شلوغ است که شما نمی‌توانید در آن فعالیت خود را انجام دهید. این موضوع را اگر در کنار محدود بودن نسخه‌های فیزیکی کتاب‌ها در نظر بگیرید، خواهید دید که در بسیاری از مواقع شما اصلاً نمی‌توانید از خدمات کتابخانه به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. اینجاست که یکی دیگر از مزایای طراحی سایت کتابخانه نمایان می‌شود. 

در طراحی سایت کتابخانه افراد به صورت نا محدود می‌توانند از کتاب‌های الکترونیکی استفاده کنند و هیچ نیازی به مراجعه به کتابخانه نیز ندارند. یک نکته بسیار با اهمیت دیگر در مورد طراحی سایت کتابخانه نیز این است که بسیاری از افراد به دنبال کتاب‌های خاصی هستند و در مورد آن‌ها تحقیق و جست و جو می‌کنند. کافی است شما به وسیله طراحی سایت کتابخانه بتوانید خدمات خود را به این افراد معرفی کنید تا این افراد نیز در کنار اعضای قدیمی شما به کتابخانه شما بپیوندند.

مزایای خواندن کتاب در سایت

تبلیغ و بازاریابی آسان

یکی از راه‌های جذب مخاطب به کتابخانه تبلیغ است. جالب است بدانید شما با طراحی سایت کتابخانه می‌توانید به روش‌های مختلف کتابخانه خود را به علاقه مندان کتاب معرفی کنید. به راحتی می‌توانید در فضای اینترنت مزایای استفاده از کتابخانه خود را به مخاطبان توضیح دهید و از آن‌ها بخواهید که در کتابخانه شما عضویت به عمل آورند. این موضوع را اگر بخواهید در خارج از فضای اینترنت انجام دهید بسیار هزینه بر خواهد بود در حالی که در فضای اینترنت نه تنها هزینه بسیار کمتری دارد بلکه بازخورد بسیار بیشتری نیز از انجام تبلیغ در اینترنت و به وسیله طراحی سایت کتابخانه خواهید گرفت.

چه ویژگی‌هایی در طراحی سایت کتابخانه اهمیت دارد؟

در قسمت‌های قبل با مزیت و اهمیت طراحی سایت کتابخانه آشنا شدیم و متوجه شدیم که با استفاده از طراحی سایت کتابخانه می‌توان برای کاربران ارزش‌های بسیار زیادی را خلق کرد. نتیجه خلق ارزش در زمینه کتابخانه نه تنها به درآمد می‌انجامد بلکه باعث می‌شود که افراد بسیار زیادی به سمت کتاب و کتابخوانی جذب شوند. در نتیجه این موضوع هم در جنبه اقتصادی و هم در جنبه فرهنگی برای جامعه مفید خواهد بود. البته فراموش نکنید که برای به دست آوردن این مزایا باید یک سایت جذاب و با امکانات طراحی کنید. در ادامه این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد که چه ویژگی‌هایی را باید در طراحی سایت کتابخانه لحاظ کنیم که بتوانیم از همه مزایای طراحی سایت کتابخانه به خوبی بهره ببریم.

1. طراحی جذاب سایت کتابخانه

احتمالاً شما هم افرادی را دیده اید که به کتاب علاقه مند هستند و کتابخوانی را دوست دارند اما این کار را در محیط‌های زیبا و جذاب انجام می‌دهند. این موضوع به این دلیل است که جذابیت کتابخوانی در محیط‌های زیبا برای اکثر افراد بسیار بیشتر از انجام این کار در فضای بسته کتابخانه است. در طراحی سایت کتابخانه نیز به همین شکل است. شما باید برای کاربران خود فضایی را طراحی کنید که در وهله اول به محیط زیبای آن جذب شوند و حس خوبی از حضور در وب سایت شما داشته باشند. القای حس خوب به مخاطب یکی از ارزش‌های بسیار با اهمیتی است که امروزه و در طراحی سایت کتابخانه باید به آن بهای بسیار زیادی بدهید.

ویژگی‌های طراحی سایت کتابخانه

2. دسترسی سریع

شاید برایتان جالب باشد که در زمینه کسب و کار گفته می‌شود که اگر کاربر نیاز داشته باشد که تعداد زیادی کلیک کند تا به خواسته خود برسد احتمال خرید محصولات شما به حداقل خود می‌رسد. شما می‌توانید از این مسئله در طراحی سایت کتابخانه استفاده خوبی داشته باشید. استفاده این موضوع در طراحی سایت کتابخانه این است که در هنگام طراحی سایت کتابخانه باید بخش‌های پر کاربرد را به گونه ای طراحی کنید که کاربران شما در کمترین زمان ممکن و همچنین در سریع‌ترین حالت ممکن بتوانند به آن بخش دسترسی داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که کاربران در کنار انجام دادن کارهای خود تجربه کاربری خوبی در استفاده از سایت شما داشته باشند. البته در این زمینه باید به این موضوع نیز اهمیت بدهید که کاربران شما باید بتوانند در همان نگاه اول درک خوبی از نقشه سایت شما داشته باشند. 

به همین دلیل است که در این جا جایگذاری لینک‌ها و طراحی بهینه ساختار سایت، اهمیت بسیار زیادی دارد. نکته قابل ذکر این است که در هنگام طراحی ساختار سایت باید خود را در جایگاه مخاطب قرار دهید و سایت را برای کاربران خود طراحی کنید. بسیاری از طراحان نمی‌توانند این کار را انجام دهند، در نتیجه سایتی را طراحی می‌کنند که تنها برای خودشان قابل درک است و مخاطب درک درستی از آن ندارد. به همین دلیل است که شما برای طراحی سایت کتابخانه به افرادی نیاز خواهید داشت که تجربه و تخصص لازم در زمینه طراحی سایت را داشته باشند. اینجاست که تیم تخصصی گیتی گت در این زمینه می‌تواند به شما کمک بسیار زیادی داشته باشد.

3. ریسپانسیو بودن سایت

تصور کنید که به دنبال یک کتاب خاص و بسیار کمیاب می‌گردید. پس از جست و جو در اینترنت توانسته اید به یک کتابخانه دسترسی پیدا کنید که می‌تواند این کتاب را در اختیار شما قرار دهد. قطعاً به دنبال عضویت در این کتابخانه خواهید رفت و از خدمات آن استفاده می‌کنید. اگر خودتان را به جای این کاربر قرار دهید خواهید دید که بسیار انتظار به جا و منطقی ای است اگر کاربر شما بخواهد به صورت بهینه از سایت شما روی لپ تاپ، تلفن همراه و یا هر دستگاه دیگری استفاده کند. به همین دلیل است که سایت شما باید این قابلیت را داشته باشد که روی همه دستگاه‌ها به صورت بهینه اجرا شود. به این عملکرد سایت ریسپانسیو بودن می‌گویند که در هنگام طراحی سایت کتابخانه باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

4. قسمت جست و جوی سایت

بسیاری از کاربران شما دقیقاً می‌دانند که به دنبال چه کتابی می‌گردند و یا می‌خواهند از شما چه خدمتی را دریافت کنند. به همین دلیل است که کاربر به جای استفاده از قسمت‌های مختلف سایت شما مستقیماً به سراغ قسمت جست و جو خواهد رفت. در نتیجه باید در طراحی سایت کتابخانه باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید که قسمت جست و جوی سایت شما به صورت بهینه خواسته‌های مخاطبانتان را تامین کند.

کتابخانه الکترونیکی

5. طراحی وبلاگ

جالب است بدانید که همه مخاطبان سایت کتابخانه، کتابخوان های حرفه ای نیستند و شاید حتی ندانند که به دنبال چه کتابی هستند و حتی علایقشان چیست! به همین دلیل است که شما می‌توانید با قرار دادن مطالب جالب در مورد کتاب‌های مختلف آن‌ها را به علاقه‌هایشان راهنمایی کنید و سعی کنید که بهترین کتاب‌ها را به آن‌ها پیشنهاد دهید. این موضوع نه تنها باعث می‌شود که مخاطبان شما از کتاب لذت ببرند بلکه باعث می‌شود که مخاطبان جدیدی جذب کنید. نکته جالب‌تر اینکه قرار دادن وبلاگ در هنگام طراحی سایت کتابخانه با یک تیر برای شما دو نشان را هدف قرار می‌دهد. طراحی وبلاگ در وهله اول باعث جذب مخاطب می‌شود و افرادی که در اینترنت راجع به موضوعات مربوط به کتاب جست و جو می‌کنند را به سایت شما می‌آورد. 

هدف دوم از طراحی وبلاگ نیز این وفادار کردن مخاطب است. تا زمانی که این شخص به کتاب و کتابخوانی علاقه مند باشد برای انتخاب کتاب بعدی و یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد کتاب‌ها به وبلاگ شما سر خواهد زد. شاید برایتان جالب باشد که هزینه جذب و وفادار کردن مخاطب به صورت جدا محاسبه می‌شود و هزینه جذب مخاطب بسیار بالاتر از نگهداری اوست. در نتیجه طراحی وبلاگ در سایت کتابخانه بسیار کار مقرون به صرفه و جذابی است که باید به آن توجه کنید.

6. راه‌های تماس و ساعت کاری

برخی از مخاطبان شما تنها جست و جو را از طریق اینترنت انجام داده اند و ترجیح می‌دهند که برای دریافت خدمات به صورت حضوری به شعبه‌های شما مراجعه کنند. در نتیجه شما باید آدرس دقیق شعبه‌های خود را به همراه ساعت کاری آن‌ها در سایتتان قرار دهید تا کاربران شما بتوانند به راحت‌ترین شکل ممکن به شما دسترسی داشته باشند. همچنین در این زمینه برخی از کاربران شما نیاز خواهند داشت که برای کسب اطلاعات بیشتر و پرسیدن سوال های خود با شما تماس بگیرند. برای پاسخ به همه این نیازها کافی است هنگام طراحی سایت کتابخانه بخشی را طراحی کنید و همه این اطلاعات را به صورت جامع در آن قرار دهید.

7. کتابخانه الکترونیکی

این بخش یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها در طراحی سایت کتابخانه است. کاربران شما انتظار دارند که برخی از کتاب‌های شما به صورت الکترونیکی و از طریق سایت در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و آن‌ها بتوانند در هر زمانی از آن استفاده کنند. در نتیجه شما می‌توانید بخشی به عنوان کتابخانه الکترونیکی در سایت خود قرار دهید و کتاب‌های الکترونیکی خود را از آن طریق در اختیار کاربران خود بگذارید. توجه داشته باشید که در این قسمت نیز باید سیستم جست و جوی پر قدرتی داشته باشید که کاربران به خوبی بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین می‌توانید بخشی را به عنوان محبوب‌ترین و پربیننده‌ترین کتاب‌های خود در این قسمت قرار دهید که در زمان کاربران نیز صرفه جویی کرده باشید.

سایت های بسیاری در فضای وب وجود دارند که به عنوان کتابخانه الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرند مانند open library و یا کتابراه

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به ابعاد و جنبه‌های مختلف طراحی سایت کتابخانه بپردازیم و اهمیت و مزایای این موضوع را به شما یادآوری کنیم. طراحی سایت کتابخانه یکی از جذاب‌ترین روش‌ها برای اداره یک کتابخانه است که می‌تواند برای شما مخاطبان زیادی را جذب کند، البته باید توجه داشته باشید که برای رسیدن به این هدف باید از یک تیم تخصصی و حرفه ای مانند گیتی گت در طراحی سایت کتابخانه کمک بگیرید. تیم حرفه ای گیتی گت با 11 سال سابقه در زمینه طراحی سایت به شما کمک خواهد کرد که به بهترین شکل ممکن به خواسته‌های خود در مورد طراحی سایت کتابخانه برسید. شما می‌توانید از طریق راه‌های اعلام شده در بخش تماس با ما از تیم تخصصی گیتی گت در این زمینه مشورت بگیرید.