اشنایی ری اکت نیتیو

ری اکت نیتیو یکی از فریم ورک‌های موفق و محبوب زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت است که برای طراحی اپلیکیشین‌های موبایل استفاده می‌شود. استفاده از ری اکت نیتیو مانند هر فریم ورک دیگری، مزایا و معایبی دارد. آشنایی با مزایا و معایب ری اکت نیتیو به برنامه نویس حوزه موبایل کمک می‌کند تا چارچوب توسعه اپلیکیشین‌های خود را با دقت بیشتری انتخاب کند.

مزایا و معایب ری اکت نیتیو

در ادامه به مزایا و معایب ری اکت نیتیو میپردازیم

ری اکت نیتیو

قبل از اینکه به معرفی مزایا و معایب ری اکت نیتیو بپردازیم، بهتر است که در ابتدا با خود ری اکت نیتیو آشنا شوید. React Native یا ری اکت نیتیو، چارچوبی است که برای توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل، از زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت استفاده می‌کند.

جاوااسکریپت یکی از زبان‌های برنامه نویسی حوزه وب است که در چند سال اخیر رشد موفقیت آمیزی داشته است. در چند سال اخیر چارچوب‌های مبتنی بر جاوااسکریپت به سرعت توسعه پیدا کردند و در بسیاری از زمینه‌ها، حتی در زمینه ساخت برنامه‌های کاربردی موبایل مورد استفاده قرار گرفتند.

ری اکت نیتیو چهارچوبی است که به برنامه نویسان امکان ایجاد برنامه‌های کاربردی موبایل را می‌دهد. تفاوت ری اکت نیتیو با سایر تکنولوژی‌های ساخت اپلیکیشین موبایل این است که مخصوص سیستم عامل خاصی نیست و برنامه خروجی در هر دو سیستم عامل اندروید و IOS قابل استفاده است. ری اکت نیتیو توسط شرکت غول فیسبوک توسعه داده می‌شود و استفاده از آن برای همه رایگان است.

به عبارت دیگر ری اکت نیتیو متن باز یا open source است و سورس کد آن به راحتی از طریق گیت هاب در دسترس است. تا به امروز برنامه‎های موفق زیادی با ری اکت نیتیو ساخته شده‎اند. اینستاگرام یکی از این برنامه‎های موفق و معروف است که تا به امروز بیش از 1 میلیارد کاربر در آن ثبت نام کرده‌اند.

مزایا ری اکت نیتیو

استفاده از ری اکت نیتیو مزایای زیادی دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

افزایش میزان عملکرد و بهینه‌سازی پروژه

بزرگترین مزیت استفاده از این چهارچوب محبوب، افزایش میزان عملکرد با استفاده از ماژول‌ها و کنترل‌های بومی است. ری اکت نیتیو به اجزای اصلی سیستم‌های عامل (اندروید و IOS) متصل می‌شود و کدها به صورت جداگانه بدون اینکه تداخلی به وجود بیاید، در هر دو سیستم عامل به خوبی کار می‎کنند. ری اکت نیتیو علاوه بر اینکه باعث افزایش عملکرد می‌شود، به بهینه شدن پروژه هم کمک می‌کند.

قابلیت استفاده مجدد از کد یا Reusability

کدهایی که برنامه نویسان با استفاده از react native می‌نویسند، بعدا قابلیت استفاده مجدد دارند و این یکی از بهترین ویژگی‌هایی است که در ری اکت نیتیو دیده می‌شود. در حقیقت یکی از دلایل اصلی استفاده برنامه نویسان حوزه موبایل از ری اکت نیتیو، همین ویژگی قابلیت استفاده مجدد از کد یا Reusability است. هنگامی که امکان استفاده از کدهای قبلی وجود داشته باشد، برای توسعه برنامه، زمان و هزینه کمتری صرف می‎شود.

به علاوه سرعت توسعه پروژه هم بیشتر خواهد شد. به همین علت است که بسیاری از شرکت‌های توسعه دهنده نرم افزار، به سراغ استفاده از ری اکت نیتیو رفته‌اند. شرکت‌ها با این کار هزینه استخدام تیم‎های برنامه نویسی برای پلتفرم‎های مختلف را کاهش می‌دهند.

رابط کاربری بسیار ساده

رابط کاربری پروژه یکی از موارد مهم در موضوع مزایا و معایب ری اکت نیتیو است. در ری اکت نیتیو رابط کاربری بسیار ساده و سریع ایجاد می‌شود؛ همچنین UI پروژه در زمان کمتری بارگذاری خواهد شد. یکی از مزیت‎های استفاده از ری اکت نیتیو، پایداری بیشتر برنامه‎هاست. در پروژه‎هایی که با ری اکت نیتیو پیاده سازی می‎شوند، داده‎‏ها به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار می‎کنند و سطح اطمینان هم افزایش پیدا خواهد کرد.

زبان ری اکت نیتیو

ری اکت نیتیو هزینه توسعه برنامه ها را کاهش میدهد

پشتیبانی از برنامه نویسی ماژولار

ری اکت نیتیو از برنامه نویسی ماژولار پیشتیبانی می‎کند و این موضوع توسعه برنامه‎ها را انعطاف پذیرتر خواهد کرد. برنامه نویسی ماژولار یکی از سبک‌های محبوب در بین برنامه نویسان است که با استفاده از آن توابع برنامه به صورت بلوک‌های جداگانه نوشته می‌شوند و اعمال تغییرات روی آن‌ها در آینده ساده‌تر خواهد بود. برنامه نویسی ماژولار به تیم برنامه نویسی کمک می‌کند تا بروزرسانی‎های بعدی را بهتر انجام دهند و فرآیند ارتقا سریع‌تر طی شود.

وجود کدهای از پیش نوشته و آماده

یکی دیگر از مواردی که در رابطه با موضوع مزایا و معایب ری اکت نیتیو مطرح می‎شود، وجود کدهای از پیش نوشته و آماده است. برنامه نویسان ری اکت نیتیو می‎توانند کدها و کتابخانه‎های آماده زیادی در پروژه خود داشته باشند که استفاده از همه آن‌ها رایگان است. این کدها از پیش نوشته شده هستند و تنها کافی است که با یک خط کد به پروژه اضافه شوند.

تا به اینجای مطلب درباره مزایای ری اکت نیتیو صحبت کردیم. در ادامه برای اینکه بتوانید از چهارچوب به صورت آگاهانه در پروژه‌های خود استفاده کنید، معایبی که ری اکت نیتیو دارد را بررسی می‌کنیم.

معایب استفاده از ری اکت نیتیو

تا به اینجا با مزیت‎های زیادی که در ری اکت نیتیو وجود دارند، آشنا شدید. در دنیای برنامه نویسی، هیچ یک از زبان‎ها، فریم ورک‎ها و کتابخانه‎ها به صورت صد در صد بی عیب و ایراد نیستند. اگر اینطور بود که شاهد بروزرسانی آن‌ها نبودیم.

بالغ نبودن برای تمامی پروژه‌ها

یکی از اشکالاتی که از ری اکت نیتیو گرفته می‌شود، این است که این چهارچوب هنوز به اندازه کافی برای استفاده در همه پروژه‎ها بالغ نشده است. به عبارت دیگر خیلی شناخته شده نیست. شاید این حرف درست باشد، ولی ری اکت نیتیو به سرعت در حال توسعه و پیشرفت است و به زودی شرکت‎های زیادی آن را با زبان‎های برنامه نویسی فعلی خود جایگزین می‎کنند.

کامل نبودن به اندازه دیگر زبان‌های برنامه نویسی

یکی دیگر از موضوعاتی که در مورد مزایا و معایب ری اکت نیتیو مطرح می‎شود این است که بعضی‎ها معتقد‌ند ری اکت نیتیو به اندازه زبان‎های برنامه نویسی مخصوص موبایل مانند جاوا یا سوئیفت کامل نیست. همچنین ری اکت نیتیو در بروزرسانی‎های خود ثبات ندارد و این موضوع باعث سردرگمی برنامه نویسان شده است. برای مثال اپلیکیشین Airbnb در آپدیت‎های خود به خاطر همین موضوع دچار مشکل شده است.

برای تازه کارها مناسب نیست

یکی دیگر از معایب ری اکت نیتیو این است که برای تازه کارها مناسب نیست. چون که در ری اکت نیتیو از تکنولوژی‎‌های زیادی از جمله JSX استفاده می‎شود. ری اکت نیتیو ترکیبی از html و js است که لازم است برنامه نویس با تمامی این موارد آشنایی کافی داشته باشد.

اشکال امنیتی و متن باز بودن آن

یکی دیگر از معایب ری اکت نیتیو، اشکال امنیتی آن است. ری اکت نیتیو یک چهارچوب متن باز است و به دلیل متن باز بودن، برای استفاده در پروژه‎هایی که حساس هستند، توصیه نمی‎شود. شاید با خواندن معایب ری اکت نیتیو به این موضوع فکر کنید که استفاده از این چهارچوب متن باز، انتخاب خوبی نیست. استفاده از ری اکت نیتیو در بسیاری از پروژه‎ها بسیار بهینه و به صرفه است؛ به علاوه همه پروژه‎ها یکسان نیستند و برای اهداف مختلفی تولید می‌شوند.

برای تصمیم گیری درباره اینکه آیا برای یک پروژه از ری اکت نیتیو استفاده کنیم یا خیر، باید از کارشناسان این حوزه راهنمایی گرفت. در کل ری اکت نیتیو به خاطر مزیت‎های فوق العاده‎ای که دارد، برای خیلی از پروژه‎ها مناسب است. با این حال کاستی‏هایی هم در این چهارچوب دیده می‎شود که تیم توسعه دهنده، همواره برای رفع این کاستی‏ها تلاش می‎کند. چیزی که اهمیت دارد این بوده که قبل از هر چیزی تمامی مزایا و معایب ری اکت نیتیو را بررسی کنید.

آموزش برنامه نویسی اندروید

جمع بندی

ری اکت نیتیو یکی از چهارچوب‎های رایگان زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت است که برای توسعه برنامه‎های کاربردی موبایل استفاده می‎شود. استفاده از ری اکت نیتیو مزیت‎های زیادی دارد. برای مثال پایداری، انعطاف پذیری و عملکرد پروژه افزایش پیدا می‎کند. بعد از خواندن مزایا و معایب ری اکت نیتیو این سوال ایجاد می‎شود که آیا از این چهارچوب استفاده کنیم یا خیر؟ جواب این سوال به پروژه بستگی دارد.

استفاده از ری اکت نیتیو برای پروژه‎هایی که رابط کاربری ساده دارند و همچنین برنامه نویس می‌خواهد UI سریع‌تر بارگذاری شود، مناسب است. از آنجایی که ری اکت نیتیو متن باز است، احتمال ایجاد شکاف امنیتی زیاد است و برای استفاده در پروژه‎های خیلی حساس مانند پروژه‎های مالی، توصیه نمی‎شود و یا اگر قرار است مورد استفاده قرار بگیرد، باید ابتدا توسط کارشناس امنیت بررسی شود.

منابع

techexactly

mindinventory