مزایا و معایب کاتلین

کاتلین یک زبان برنامه نویسی متن باز و رایگان است که کدهای آن روی ماشین مجازی جاوا اجرا می‌شوند و میتوان بوسیله آن طراحی اپلیکشین موبایل را انجام داد . زبان برنامه نویسی کاتلین، از نوع زبان‎های برنامه نویسی ایستا است که توسط یک تیم برنامه نویسی روسی توسعه داده می‎شود. در ادامه به معرفی و بررسی مزایا و معایب کاتلین می‎پردازیم. شناخته ویژگی‎ها و کاربردهایی که یک زبان برنامه نویسی دارد، به برنامه نویس یا توسعه دهنده کمک می‎کند تا مسیر توسعه برنامه‎های خود را بهتر بشناسد.

زبان برنامه نویسی کاتلین

قبل از اینکه به مزایا و معایب کاتلین بپردازیم، اجازه دهید شما را بیشتر با این زبان آشنا کنیم. زبان برنامه نویسی کاتلین نوعی زبان برنامه نویسی oop یا شی گرا است که توسط جت برینز توسعه داده می‌شود. در سال 2017 کاتلین به عنوان دومین زبان برنامه نویسی برای توسعه اندروید به طور رسمی توسط گوگل معرفی شد. لازم به ذکر است که شرکت گوگل اسپانسیر زبان برنامه نویسی کاتلین است همچنین شرکت گوگل زبان برنامه نویسی دیگری هم دارد به نام فلاتر که برای برنامه نویسی کراس پلتفرم اپلیکیشن موبایل مورد استفاده قرار میگیرد که میتوانید آموزش زبان فلاتر را هم مشاهده نمایید . در زبان برنامه نویسی کاتلین، فایل‎ها با پسوند kt یا kts ذخیره می‎شوند.

یکی از ویژگی‎های زبان برنامه نویسی کاتلین این است که در هنگام ایجاد متغیرها به اعلان نوع متغیر نیازی نیست. علاوه بر این، وجود کلاس‎های داده‎ای یکی دیگر از ویژگی‎های این زبان برنامه نویسی است. در زبان برنامه نویسی جاوا برای انجام یک کار کوچک ممکن است نیاز به نوشتن چندین خط کد وجود داشته باشد، ولی در زبان برنامه نویسی کاتلین همان کار را می‎توان با یک خط کد انجام داد.

یکی از ویژگی‎های زبان برنامه نویسی کاتلین این است که با JVM یا موتور مجازی جاوا قابل اجرا است. به عبارت دیگر کاتلین با زبان برنامه نویسی java تفسیر می‎شود. زبان برنامه نویسی کاتلین علاوه بر اینکه برای توسعه برنامه ‎های کاربردی اندروید کاربرد دارد، در فرانت اند هم استفاده می‎شود. به همین دلیل بسیاری از توسعه دهندگان، بر این باورند که زبان برنامه نویسی کاتلین نسبت به جاوا گزینه بهتری است.

مزایا و معایب کاتلین

کاتلین برای توسعه برنامههای اندرویدی استفاده می‏شود

در زبان برنامه نویسی کاتلین مانند زبان‏های سی و سی پلاس پلاس برنامه با تابع main آغاز می‎شود. یکی دیگر از ویژگی‏‎های زبان برنامه نویسی کاتلین این است که در این زبان بین انواعی که مقدار null می‏پذیرند و انواعی که null نمی‎پذیرند، تفاوت وجود دارد. در ادامه بیشتر با مزایا و معایب کاتلین آشنا می‎شوید

مزایای زبان کاتلین

مزایای کاتلین

مزایای استفاده از زبان برنامه نویسی کاتلین

استفاده از زبان برنامه نویسی کاتلین کارایی تیم را چندین برابر می‎کند. به این دلیل که از نظر نحوی یا سینتکس بسیار جمع و جور است و کدهای پروژه در آن به صورت مختصر نوشته می‎شوند. در نتیجه می‎توان کارهای بیشتری را در زمان کمتر با کمک کاتلین انجام داد. وقتی که کدهای کمتری در یک پروژه نوشته شوند، حجم نهایی کمتر خواهد بود و این به معنی افزایش سرعت لود پروژه است. یکی دیگر از مزایای استفاده از کاتلین این است که به خوبی با زبان برنامه نویسی جاوا تطابق دارد.

در ادامه مطلب مزایا و معایب کاتلین باید به این نکته اشاره کرد که زبان کاتلین به خوبی می‎تواند خود را با چهارچوب‎ها و کتابخانه‎های زبان جاوا مطابقت دهد. از طرفی قابلیت نگهداری پروژه‎ها با زبان کاتلین بسیار بالاست. وقتی قابلیت نگهداری کدها در یک پروژه بالا باشد، بهره وری تیم توسعه دهنده افزایش پیدا می‎کند. همانطور که اشاره کردیم، کدهای کاتلین جمع و جور و مختصر نوشته می‎شوند، این ویژگی یک مزیت برای کاتلین به حساب می‎آید؛ چون با نوشتن کدهای کمتر، باگ‎های کمتری در پروژه به وجود می‎آیند.

به علاوه اگر اشکالی هم در پروژه وجود داشته باشد، هنگام کامپایل کردن معلوم می‏شود و به راحتی می‎توان آن را برطرف کرد. به عبارت دیگر، توسعه دهنده می‎تواند قبل از اجرا، باگ‎ها را برطرف کند. زبان برنامه نویسی کاتلین در سال 2011 متولد شد و نسبت به خیلی از زبان‎های برنامه نویسی دیگر بالغ‌تر و کامل‌تر است. یادگیری زبان کاتلین بسیار ساده است و حتی کسانی که در برنامه نویسی مبتدی هستند هم می‎توانند این زبان را سریع یاد بگیرند.

معایب زبان برنامه نویسی کاتلین

در ادامه مطلب مزایا و معایب کاتلین، به بررسی معایب این زبان می‎پردازیم. زبان برنامه نویسی کاتلین یکی از زبان‎های موفق است که ایرادات زیادی ندارد. به هر حال در دنیای برنامه نویسی، هیچ زبانی به طور مطلق کامل نیست. یکی از ایراداتی که به زبان کاتلین گرفته می‎شود این است که کاتلین با زبان جاوا متفاوت و این دو یکی نیستند؛ بنابراین نمی‏توان به جای جاوا از کاتلین استفاده کرد.

به عبارت دیگر کاربردهای جاوا بسیار گسترده است و نمی‌توان در همه موارد از کاتلین به جای آن استفاده کرد. موضوع دیگری که درباره زبان برنامه نویسی کاتلین وجود دارد این است که برنامه نویسان حرفه‎ای در این حوزه کم هستند و فعلا شرکت‎ها نسبت به تغییر پلتفرم خود عجله‎ای ندارند و هنوز از جاوا استفاده می‎کنند.

آیا باید از زبان جاوا به کاتلین سوئیچ کرد؟

بعد از مطالعه مزایا و معایب کاتلین ممکن است از خودتان بپرسید که آیا باید به جای جاوا از کاتلین استفاده کرد؟ در حال حاضر شرکت گوگل از زبان کاتلین به عنوان زبان برنامه نویسی اندروید استفاده می‎کند. وقتی که شرکت بزرگی مانند گوگل از کاتلین استفاده می‎کند، می‎توان با اطمینان بیشتری به سمت کاتلین حرکت کرد. با اینکه کاتلین هنوز در خیلی از شرکت‎ها استفاده نمی‎شود، ولی در آینده شاهد رشد بیشتر این زبان خواهیم بود.

البته کسانی که قصد دارند در زمینه برنامه‎های کاربردی اندروید برنامه نویسی کنند، انتخاب کاتلین گزینه خیلی خوبی برای آن‎ها است. سرعت توسعه پروژه‎ها با زبان کاتلین بسیار سریع‌تر از زبان برنامه نویسی جاوا است. اپلیکیشن‏های برنامه نویسی که برای اندروید با استفاده از کاتلین ساخته می‎شوند، کیفیت بسیار بالایی دارند.

همانطور که اشاره کردیم، بازار کار کاتلین در حال حاضر خیلی گسترده نیست. این موضوع مربوط به امروز است و هر چه بیشتر پیش برویم، استفاده از کاتلین بیشتر می‌شود. یکی از بحث‎های مطرح در مزایا و معایب کاتلین موضوع برتری است.

در زبان برنامه نویسی کاتلین ابزارهای آماده زیادی وجود دارند و این موضوع باعث شده است که بسیاری از برنامه نویسان، کاتلین را بهتر از جاوا بدانند. از آن‎جایی که کدهای کاتلین و جاوا به خوبی با یکدیگر مطابقت دارند، همکاری‎های گسترده‎ای بین این دو زبان می‎توان داشت.

به عبارت دیگر به راحتی می‎توان پروژه‎ای که با کاتلین نوشته شده است را با جاوا کامپایل کرد. استفاده از زبان برنامه نویسی کاتلین برای برنامه‎های اندرویدی، تقریبا خطر امنیتی خاصی ندارد. در حالی که در بعضی از زبان‎های برنامه نویسی دیگر ممکن است برای اپلیکیشن اندرویدی، شکاف امنیتی ایجاد شود.

همچنین برای برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل نیاز به یادگیری اندروید استودیو دارید که آموزش جامع اندروید استودیو آن در وب سایت موجود می باشد

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم به مزایا و معایب کاتلین بپردازیم. زبان برنامه نویسی کاتلین یکی از زبان‏های برنامه نویسی رایگان و متن باز است که توسط تیم جت برینز توسعه داده می‏شود. این زبان در سال 2011 معرفی شد و در حال حاضر به جای زبان جاوا استفاده می‎شود. یکی از ویژگی‎هایی که زبان کاتلین دارد این است که کدهای آن قابلیت تبدیل به کدهای جاوا را دارند؛ عکس این موضوع هم صادق است. با زبان برنامه نویسی کاتلین، علاوه بر توسعه برنامه‎های کاربردی اندروید، می‎توان در قسمت فرانت اند هم کار کرد.

در بررسی مزایا و معایب کاتلین به این موضوع هم اشاره کردیم که انتخاب زبان برنامه نویسی کاتلین بستگی به بازار کار و نوع پروژه دارد. در حال حاضر در ایران بسیاری از شرکت پروژه‎های اندرویدی خود را با زبان کاتلین پیاده سازی می‌کنند. یکی از عواملی که باعث محبوبیت و استفاده زیاد از زبان کاتلین شده است، حمایت گوگل از کاتلین است. شرکت گوگل زبان کاتلین را به عنوان دومین زبان توسعه اندرویدی به طور رسمی معرفی کرده است.

منابع

netguru

instabug