زبان برنامه نویسی پایتون یکی از زبان های مورد استقبال در سراسر دنیا و بسیار قدرت مند است. از این زبان برنامه نویسی برای کاربردهای زیادی در زمینه هایی مثل هوش مصنوعی و یا طراحی و توسعه اپلیکیشن ها دارد. از زبان برنامه نویسی پایتون، در طراحی سایت های مختلف و قدرتمندی در دنیا استفاده شده است. برخی از این سایت ها مثل گوگل یک شهرت جهانی بزرگ دارند. در این مقاله برخی از بهترین سایت های طراحی شده با پایتون را لیست کرده و توضیح داده ایم. همراه ما باشید تا در مورد زبان پایتون و سایت هایی که با استفاده از آن طراحی شده اند و همچنین طراحی سایت با پایتون بیشتر بدانید.

سایت های طراحی شده با پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون بیش از 30 سال قبل، یعنی در سال 1991 توسط فردی به نام خیدوفان روسوم به دنیا معرفی شد. این زبان در ابتدا کاربردهای مشخصی داشت و از آن برای حل مسائل به خصوصی بهره گرفته می شد. با گذشت زمان کاربردهای پایتون بیشتر و بیشتر شد و هم اکنون برای طراحی و توسعه سریع و قدرتمند سایت ها نیز به کار می رود. سایت های طراحی شده با پایتون سایت های بسیار باکیفیتی هستند که از میلیون ها کاربر پشتیبانی می کنند.

 برای این که بیشتر با این زبان برنامه نویسی و سایت هایی که با این زبان طراحی شده اند آشنا شوید، در این مطلب به بررسی معروف ترین سایت های طراحی شده با پایتون پرداخته ایم. بدیهی است که تعداد سایت های معروف طراحی شده با پایتون بسیار زیاد هستند اما در این مطلب ما تنها به معرفی تعدادی از آن ها که بیش از بقیه شناخته شده هستند، خواهیم پرداخت. همراهی شما تا پایان مقاله، باعث افتخار ما خواهد بود.

سایت های طراحی شده با پایتون

چه سایت های معروفی در دنیا با پایتون طراحی شده اند؟

به دلیل مزایای بسیاری که کدنویسی و طراحی سایت با پایتون در اختیار طراحان می گذارد، از جمله کدنویسی تمیز و امن و برنامه نویسی لذت بخش با آن، طراحان حرفه ای زیادی این زبان را برای کار کردن انتخاب می کنند. فریم ورک زبان پایتون یعنی جنگو نیز یک پلتفرم بسیار قوی است که کار کردن با آن بسیار راحت و روان است. به همین دلیل هم سایت های پر قدرت زیادی با استفاده از این زبان و این فریم ورک طراحی شده اند. در ادامه با برخی از مهم ترین سایت های طراحی شده با پایتون آشنا می شوید.

معروف ترین سایت های پایتون

اینستاگرام

شبکه اجتماعی اینستاگرام بیش از 1.5 میلیارد کاربر در دنیا دارد! سایت اینستاگرام برای پشتیبانی از این میزان کاربر نیاز دارد که بسیار قدرتمند بوده و حرفه ای باشد. امنیت و حرفه ای بودن این شبکه اجتماعی که محل کسب و کار میلیون ها نفر در دنیا است، بسیار اهمیت دارد. سایت اینستاگرام یکی از سایت های طراحی شده با پایتون است! مهندسان طراحی و توسعه اینستاگرام اعلام کرده اند که سایت این برنامه محبوب و جهانی، توسط فریم ورک جانگو و زبان برنامه نویسی پایتون طراحی شده است.

یوتیوب

یوتیوب که بسیاری از آن به عنوان یک دانشگاه برای یادگیری مهارت های مختلف یاد می کنند، یکی از سایت های طراحی شده با پایتون است. پلتفرم یوتیوب که در آن می توانید فیلم ها و کلیپ های مختلفی از کلیپ های سرگرمی و فیلم و سریال گرفته تا فیلم های آموزشی را مشاهده کنید. یوتیوب هم چنین ابزار کسب درآمد بسیاری از یوتیوبرهاست. آن ها با استفاده از ویوی فیلم هایی که منتشر می کنند، از یوتیوب کسب درآمد می نمایند. ویژگی های عالی و منحصر به فرد یوتیوب، توسط زبان برنامه نویسی پایتون به او اعطا شده اند.

گوگل

سایت گوگل نیازی به معرفی ندارد! این سایت در اکثر کشورهای دنیا به عنوان اصلی ترین و محبوب ترین موتور جست و جو شناخته می شود. بسیاری از مردم، گوگل را به عنوان یک موتور جست و جو با خود اینترنت اشتباه می گیرند! یکی از سایت های طراحی شده با پایتون گوگل است! الکس مارتلی، یکی از مهندسین قدیمی گوگل است که در مورد استفاده ی گوگل از زبان برنامه نویسی پایتون چنین می گوید:

به اعتقاد من استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون این گونه شروع شد که گوگل یک تصمیم مهندسی خوب گرفت: پایتون هر جا که می توانیم، c++  هر جا که باید!

اسپاتیفای

اسپاتیفای را می توان یکی از معروف ترین پلتفرم های پخش موسیقی در دنیا دانست. اسپاتیفای کار خود را در سال 2008 آغاز نموده است و تا کنون بیش از 75 میلیون نفر با پرداخت هزینه به گوش دادن موسیقی در آن پرداخته اند. این پلتفرم معروف نیز یکی از سایت های طراحی شده با پایتون است. این پلتفرم در واقع متشکل از بسیاری از خدمات متصل به یک دیگر است که توسط پروتکل پیام رسانی به یک دیگر متصل شده اند. بیش از 80 درصد از سرویس ها و خدماتی که اسپاتیفای را تشکیل می دهند، توسط زبان برنامه نویسی پایتون به وجود آمده اند.

دراپ باکس

از دیگر سایت های طراحی شده با پایتون می توان به دراپ باکس اشاره کرد. این سایت یک فضای ابری برای ذخیره ی فایل ها و اطلاعات به صورت امن و بدون نگرانی از تخریب و از بین رفتن است. بسیاری از افراد اطلاعات و اسناد مهم زندگی خود را در فضای ابری دراپ باکس نگهداری می کنند. امنیت این پلتفرم باید بسیار بالا باشد و ویژگی های خاص دیگری داشته باشد تا مشکلی برای فایل های ذخیره شده افراد مختلف در آن به وجود نیاید. این سایت و ویژگی های منحصر به فردش، به لطف زبان برنامه نویسی پایتون به وجود آمده اند.

نتفلیکس

نتفلیکس و فیلم های بسیار پرحاشیه و البته معروفش را بسیاری از مردم در دنیا می شناسند. این شبکه معروف ترین شبکه آنلاین تلویزیونی است و بیش از 33 میلیون کاربر در 40 کشور دنیا دارد. نتفلیکس از طریق سایت خود، بیش از یک میلیارد برنامه در ماه پخش می کند. بدیهی است که چنین کاری نیاز به سایتی قوی و با امکانات دارد. سایت نتفلیکس نیز از جمله سایت های طراحی شده با پایتون است. قدرت سایت نتفلیکس و اهمیتی که در دنیا دارد را می توانیم به نوعی مدیون زبان برنامه نویسی پایتون بدانیم.

اوبر

اگر بخواهیم لیست معروف ترین سایت های طراحی شده با پایتون در دنیا را نام ببریم، نمی توانیم به اوبر اشاره نکنیم. اوبر در واقع یک تاکسی اینترنتی و آنلاین است. مشابه این کسب و کار در ایران اسنپ است که در زمینه جا به جایی مسافران فعالیت می کند. اوبر در بسیاری از نقاط دنیا فعالیت می کند و هر روز بیش از پانزده میلیون سفر با استفاده از این امکان انجام می شود! اوبر در مراحل ابتدایی خود تنها از دو زبان برنامه نویسی استفاده می کرد که زبان برنامه نویسی پایتون و نودجی اس بودند. نودجی اس برای تیم مارکت پلیس به کار می رفت و پایتون برای تمام چیزهای دیگری که نیاز به طراحی داشتند! بنابراین می توانیم قدرت اصلی اوبر را به زبان برنامه نویسی پایتون وابسته بدانیم.

پینترست

pinterest یک شبکه اجتماعی معروف و پرطرفدار است که موضوع اصلی آن به اشتراک گذاشتن عکس های مختلف می باشد. این سایت مرجع بسیاری از افراد برای پیدا کردن عکس های باکیفیت در موضوعات گوناگون است. محبوبیت پینترست جهانی است و مراجعه به این سایت در روز ترافیک بسیار بالایی را می سازد. پینترست نیز یکی از سایت های طراحی شده با پایتون است و از یک نسخه شخصی سازی شده از فریم ورک جنگو برای نوشتن آن استفاده شده است.

ردیت

سایت ردیت یا reddit یک سایت خبری است. در این سایت کاربران مختلف اخبار را به اشتراک می گذارند و دیگران در مورد آن نظر می دهند. تعداد کاربران فعال ماهانه سایت ردیت نیز به 330 میلیون نفر می رسد که عدد بسیار بزرگی است. ردیت نیز برای مدیریت کردن این کاربران و فراهم کردن بستر لازم برای آن ها از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده کرده است. 

بنیان گذاران ردیت درمورد این که این سایت یکی از سایت های طراحی شده با پایتون است گفته اند:

The biggest thing that has kept us on Python … well, there are two huge things. One are the libraries. […] The other thing that keeps us on Python, and this is the major thing, is how readable and writable it is. When we hire new employees … I don’t think we’ve yet hired an employee who knew Python. I just say, “everything you write needs to be in Python.” Just so I can read it. And it’s awesome because I can see from across the room, looking at their screen, whether their code is good or bad. Because good Python code has a very obvious structure. And that makes my life so much easier.

بنابراین نتیجه می گیریم که دو ویژگی خوانایی پایتون و کتابخانه هایی که این زبان دارد، باعث شده اند که ردیت به یکی از سایت های طراحی شده با پایتون بدل شود.

کورا

کورا یا Quora یکی از سایت های پر طرفدار در دنیای اینترنت است. در این سایت هرروز کاربران سوالاتی می پرسند و دیگران به آن ها پاسخ می دهند. در واقع کورا یکی از بهترین سایت ها برای پرسش و پاسخ در فضای اینترنت بوده و بسیار هم محبوب است. این سایت نیز توسط زبان برنامه نویسی پایتون طراحی شده و توسعه پیدا کرده است.

یاهو مپ

یکی دیگر از سایت های طراحی شده با پایتون یاهو مپ است. حتما شما هم در استفاده های روزمره خود از گوگل مپ استفاده کرده اید، اما یاهو مپ نیز نه به اندازه گوگل مپ، اما نقشه هایی با کیفیت بالا دارد. یاهو مپ تنها یکی از سرویس های یاهو است که با استفاده از پایتون نوشته شده اند. 

طراحی سایت با پایتون (Python)

زبان برنامه نویسی پایتون

موزیلا فایرفاکس

مرورگر موزیلا فایرفاکس با ظاهر متفاوت و جذابش، خاطرات بسیاری از ما را در بر دارد. این مرورگر محبوب که هنوز هم مورد استفاده ی بسیاری از افراد است، توسط زبان برنامه نویسی پایتون و در فریم ورک جنگو ساخته شده است. بنابراین موزیلا نیز در رده ی سایت های طراحی شده با پایتون قرار می گیرد.

فریم ورک های زبان برنامه نویسی پایتون

حال که با تعدادی از سایت های طراحی شده با پایتون آشنا شدید، باید در مورد فریم ورک های این زبان برنامه نویسی نیز اطلاعاتی به دست بیاورید. همان طور که می دانید، فریم ورک چهارچوب و قالبی است که کار برنامه نویسی در آن انجام می شود. هر زبان برنامه نویسی ای در فریم ورک های خاصی قابل اجراست و نمی توانید آن ها را در هر چهارچوبی اجرا کنید. پایتون نیز فریم ورک های مخصوص خود را دارد. در بخش های قبلی این مقاله متوجه شدید که فریم ورک جنگو یکی از فریم ورک هایی است که بسیاری از سایت های طراحی شده با پایتون، با استفاده از آن نوشته شده اند. با این وجود پایتون فریم ورک های دیگری نیز دارد.

فریم ورک کیوی یکی از این فریم ورک ها است که به دلیل راحتی در یادگیری کار با آن، افراد زیادی به آن رجوع می کنند. فریم ورک جانگو رست که یکی از زیر مجموعه های فریم ورک جانگو می باشد هم از دیگر فریم ورک های معروف است. فریم ورک flask را می توان دیگر فریم ورک محبوب زبان پایتون دانست که سبک و انعطاف پذیر است و رابط کاربری مناسبی نیز دارد. فریم ورک های دیگری مثل cherrypy و یا فالکون نیز از دیگر فریم ورک های زبان پایتون می باشند.

فرمورک های پایتون برای طراحی سایت

جمع بندی سایت های طراحی شده با پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و مناسب است. ویژگی های بسیار خوب و قوی این زبان باعث شده است که بسیاری از سایت ها در جهان با استفاده از این زبان طراحی سایت اختصاصی شوند. سایت های باکیفیتی مثل گوگل، اینستاگرام، اوبر، پینترست، ردیت و … که ویژگی های باکیفیت و تعداد کاربران بسیار بالا دارند، همگی به نحوی از پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی اصلی در برنامه خود استفاده کرده اند. در این مطلب ما سایت های مختلفی را که به وسیله پایتون طراحی شده اند را معرفی کرده و فریم ورک هایی که با این زبان برنامه نویسی جذاب سازگاری دارند را نیز معرفی کردیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشند.